Meka med fordonet – verktyg och plats

Alla som håller på med motorsport av något slag är inte främlingar när det kommer till att göra enkla reparationer, serva och fixa allmänt med vad det än är man tävlar med. Men för att kunna göra detta måste man först ha en plats att meka på och verktygen som gör jobbet.

3712398-auto-mechanic-working

Till att börja med ska man ha en plats att jobba på, det första man bör se till är sitt eget garage och om det inte kan vara passande om man rensar ut lite och utrustar det med ett och annat. Har man inget garage kan man se om man inte känner någon som kan tänka sig låta ut sitt. Alternativt kan man överväga att bygga ett från grunden, en konstruktionskostnad för detta kan man läsa om i denna artikel från ByggaHus.se.

När det sedan kommer till verktygen är det en hel del som kan vara bra att ha. Bosse Bildoktorn gick igenom ett antal av sina bästa verktygstips i en artikel i Aftonbladet en gång, han började med att rekommendera ett sats fasta nycklar från 6 till 24 millimeter.

I mejselväg föreslår han att man skaffar en riktigt stor mejsel och en en magnetmejsel som har lösa bits så man kan tackla alla typer av skruvar. Den stora skruvmejseln är dock inte så mycket för att lossa eller fästa skruvar som en nödlösning när något kräver en bra hävarm eller måste skrapas bort.

Man kommer även ha storanvändning för en sats med hylsnycklar, men Bildoktorn rekommenderar att man köper en som är åtminstone halvdyr, annars kommer inte hylsorna att hålla.

Han tipsar även om användbarheten av buntband, som enligt honom nästan helt har ersätt ståltråden som ett universellt problemlösning. Den används ofta på racingbanor när något behöver fästas i hast men ändå så det sitter rejält. De är dessutom billiga och kan därför slösas med utan någon eftertanke.