Bli duktig på motorsport

De flesta motocrossförare börjar köra redan i en ung ålder. För att utvecklas och bli en så bra förare som möjligt är det viktigt att veta hur man tränar på rätt sätt. I denna artikel får du läsa om vad som är viktigt och vilken typ av träning som är bäst för att just bli bra på att köra motocross.

Det finns en hel del träningsformer att utöva om man vill bli duktig på motorsport. En av de allra viktigaste grunderna är förstås körträningen. Både mängdträning och teknikträning är viktigt. Mängdträningen bör bestå av cirka 80 % av körträningen eftersom det är denna träning som lär föraren att hantera sin cross i olika situationer som kan uppstå. Teknikträningen kräver endast omkring 20 % men är minst lika viktig eftersom det är då man lär sig olika moment såsom kurvtagning och spårval. Det är viktigt att ta små pauser under körträningen för att vila och dricka vatten. Börja mängdträningen i medeltakt och avsluta med heatkörning innan ni går över till teknikträningen.

En annan sak som är minst lika viktig att träna som körningen är konditionen. Som crossförare gäller det att man har en god långdistanskondition som innebär att man orkar hålla ett jämnt tempo under en längre sträcka. Man behöver alltså inte vara snabbast på en kort sträcka, utan det viktiga är att man orkar länge. Uthållighet är ett av de viktigaste nyckelorden för den som tränar för att bli en professionell motocrossförare. Konditionen är dessutom som de flesta redan vet en färskvara som ständigt måste tränas för att hållas på en bra nivå.

Ytterligare en viktig del för att lyckas som motocrossförare är att träna styrka. När man kör cross är det viktigt att ha tåliga muskler som inte tröttas ut för fort. De ska tåla mjölksyra och klara av långa distanser. Bänkpress och liknande är alltså inte särskilt viktigt för motocrossföraren, eftersom du inte behöver kunna lyfta tunga vikter i denna sport. Satsa istället på uthållighetsövningar såsom armhävningar. Sätt upp små mål som att klara av hundra armhävningar i rad eller att stå i plankan i fem minuter. Benen är förstås en prioritering och likaså bålen och ryggen. Andra kroppsdelar som behöver styrketräning är axlar, bröst och armar. Att gå till gymmet ett par gånger i veckan är alltså att rekommendera. Det är viktigt att man använder sig av rätt redskap och utför övningarna rätt för att inte riskera att få skador.

En varierad träning med bra balans mellan kondition, styrka och körträning är det allra bästa för att bli en bra motocrossförare.